اختتامیه بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، چهارشنبه 27

اختتامیه بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، چهارشنبه 27 دی ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون وزیر، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان به تئاتر در تالار وحدت برگزار شد.
در این مراسم سعید کشن‌فلاح؛ دبیر جشنواره بیست‌وپنجم، گزارشی از عملکرد این جشنواره را ارائه کرد. در این گزارش آمده و است که در جشنواره بیست‌وپنجم 22 نمایش از میان تولیدات سال 85 ، 4 نمایش کودک و نوجوان، 7 نمایش از میان برگزیده جشنواره‌ها و 9 نمایش خارجی از کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، اتریش، لهستان و روسیه و یک نمایش ویژه سال پیامبر اعظم(ع) در جشنواره امسال شرکت کرده‌اند.
همچنین در حاشیه جشنواره امسال جلسات سخنرانی و کارگاه‌های آموزشی با حضور اساتید و مدیران برجسته تئاتر برگزار شد که با استقبال شرکت کنندگان در این کارگاه‌ها مواجه شد. انتشار 10 شماره بولتن و کتاب جشنواره و 8 جلد کتاب نمایشنامه و تئوریک از دیگر فعالیت‌های جشنواره امسال بوده است.
در این مراسم متن پیام دکتر محمود احمدی‌نژاد ـ رئیس جمهور ـ قرائت شد. دکتر محمدحسین صفارهرندی به اهالی تئاتر این مژده را داد که دولت توسعه تئاتر در مناطق محروم را در اولویت کاری خود قرار داده، وی در سخنرانی خود با توجه به گزارش ساخت یک سالن مبله کوچک در شهر محروم و دور افتاده سربیشه در خراسان جنوبی گفت:«در آینده همچنین در شهرهای کوچک دیگر شاهد احداث و راه‌اندازی سالن‌های کوچک دیگری خواهیم بود تا هنرمندان این مناطق نیز بتوانند محلی برای عرضه آثار هنری خود داشته باشند. اگر هنرمندان تهرانی حوصله کنند تا این سالن‌ها احداث شود، آن وقت نوبت احداث و راه‌اندازی سالن‌های دیگری در شهر تهران خواهد رسید تا آنان نیز بر کمبودهای فعلی غلبه کنند.»
جشنواره امسال برای سومین سال پیاپی به صورت غیررقابتی برگزار شد، انجمن نمایش کشور به عنوان یک نهاد مستقل برگزیدگانی را از میان آثار برگزیده تهرانی و شهرستانی انتخاب و به آنان جوایزی را اهدا کرد. این جوایز شامل لوح تقدیر، تندیس جشنواره و فرستادن نمایش‌های منتخب به یکی از فستیوال‌های بین‌المللی و معتبر بود که متعاقباً اعلام می‌شود.
هیأت داوران متشکل از اکبر زنجان‌پور(بازیگر)، فرهاد مهندس‌پور(کارگردان)، مجید سرسنگی(نمایشنامه‌نویس)، فریدون علی‌یاری(طراح صحنه و لباس) و پیروز ارجمند(آهنگساز) در بیانیه خود آورده بودند که تئاتر یک فضیلت اجتماعی است.
امسال نام‌ برندگان توسط یکی از نامداران رشته‌های مختلف تئاتری صورت گرفت. فریدون علی‌یاری در ابتدا از آتیلا پسیانی خواست تا به عنوان بهترین طراح صحنه و لباس به بالای سِن برود. روی فراتی کارگردان فرانسوی نمایش موزیکال"در سایه" نام برنده آهنگسازی را اعلام کرد، اما به جای حیدر ساجدی آهنگساز نمایش"مرگ و شاعر"، محمدرضا حسین‌زاده بازیگر این کار برای دریافت جایزه پیش قدم شد. رویا تیموریان هم نام مریم موسوی بازیگر نمایش"مرگزار سیاه سرخ شیارهایی تیفوسی از زبان‌ یک ماهیگیر" به کارگردانی جواد صداقت از شهر بوشهر را خواند. رضا کیانیان نام حمید مظفری بازیگر نمایش"نوای اسرارآمیز" را به عنوان بهترین بازیگر خواند که به دلیل عدم حضور وی در سالن، سهراب سلیمی کارگردان این نمایش جوایز را دریافت کرد. دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی از حمیدرضا آذرنگ نویسنده نمایش"خیال روی خط موازی" به عنوان بهترین نمایشنامه‌نویس نام برد. ایرج راد هم همایون غنی‌زاده کارگردان"ددالوس و ایکاروس" را بهترین کارگردان جشنواره امسال معرفی کرد که به جای او، جواد نمکی بازیگر نمایش روی صحنه رفت. او از حضار خواست تا برای بهبودی همایون غنی‌زاده دعا کنند که هم اینک در بیمارستان بستری شده است.
در بخش تئاتر خیابانی نیز جایزه کار برتر به نمایش"کوچ امیر" به کارگردانی از شهر سیاهکل گیلان تعلق گرفت. این جایزه هم توسط محمود فرهنگ اهدا شد.
یکی از بخش‌های دیدنی و مهیج اختتامیه جشنواره امسال، بزرگداشت 4 شخصیت برجسته و فعال تئاتری بود که با حضور وزیر و معاون هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی نصیریان برگزار شد. فرشید ابراهیمیان(منتقد، مترجم، مدرس و بازیگر) که دارنده دکترای هنرشناسی از دانشگاه تورن وود آمستردام هلند است، در این مراسم مورد تجلیل واقع شد.
سیاوش تهمورث(بازیگر و کارگردان) که در پرونده خود آثاری مانند"مرگ سیاوش"، "معرکه در معرکه"، "عاشق کشون"، "بر دار شدن حسین ابن منصور حلاج" و"و اینک یحیی" را ثبت کرده، دومین شخصیت برجسته تئاتری سال بود.
داوود رشیدی که سال‌های دور برای تحصیل در رشته علوم سیاسی و کار در وزارت امور خارجه به پاریس رفته بود، سر از کار تئاتر درآورد و تا امروز کارهای زیادی را به عنوان بازیگر و کارگردان ارائه کرده است. او همچنین دستی در زمینه تألیف و ترجمه و تهیه کنندگی سینما داشته است. از داوود رشیدی نیز تجلیل به عمل آمد.
تاجبخش فنائیان سال‌هاست که به عنوان مدرس و مدیر دانشکده‌های تئاتری فعال بوده است. او چند نمایش صحنه‌ای و تلویزیونی را در پرونده کاری خود ثبت کرده و چند نمایشنامه نیز نوشته است. در زمینه تألیف مقاله و بازیگری تئاتر و سینما نیز آثاری را ارائه کرده است.
تاجبخش فنائیان هم اکنون دانشجوی مقطع دکترای مطالعات عالی هنر، استادیار و رئیس دانشکده هنرهای نمایش و موسیقی است. تجلیل از او هم برای شاگردانش دیدنی بود.
همچنین در اختتامیه جشنواره امسال به مناسبت بیست‌وپنجمین دوره جشنواره تئاتر فجر از 25 تن از فعالان تئاتر کشور تقدیر به عمل آمد که در نوع خود حرکتی ستودنی و پسندیده بود. در این مراسم از جواد افشین‌نژاد(مدیر فرهنگی)، فاتح بادپروا(کارگردان نمایش خیابانی از سنندج)، علی تفضلیان(نمایشنامه‌نویس از قم)، علی حاج‌ علی عسگری(نمایشنامه‌نویس و کارگردان از رشت)، عبدالرضا حیاتی(کارگردان از اهواز)، حسن دادشکر(کارگردان نمایش عروسکی)، حسین راضی(کارشناس تئاتر)، علی‌نقی رزاقی(کارگردان از شیراز)، علی رضایی(نمایشنامه‌نویس از هرمزگان)، رضا صابری(نمایشنامه‌نویس و کارگردان از مشهد)، اردشیر صالح‌پور(مدرس و پژوهشگر)، ایرج صغیری(نمایشنامه‌نویس از بوشهر)، صادق عاشورپور(نمایشنامه‌نویس از همدان)، همایون علی‌آبادی(پژوهشکده و منتقد)، محمد غیاثوند(بازیگر و کارگردان)، داوود فتحعلی‌بیگی(پژوهشگر و مدرس)، سیدحسین فدایی‌حسین(نمایشنامه‌نویس از قم)، محمود فرهنگ(مدیر و کارگردان)، ابراهیم کریمی(کارگردان از اصفهان)، داوود کیانیان(کارگردان نمایش عروسکی)، محمود گبرلو(روزنامه‌نگار)، مهدی لزیری(کارگردان و بازیگر از تبریز)، مریم معترف(کارگردان و بازیگر)، سیدعظیم موسوی(کارگردان و پژوهشگر) و محمدهادی نامور(نمایشنامه‌نویس از گرگان) تقدیر شد.
حضور عزت‌الله انتظامی در این مراسم بر گرمای اختتامیه افزود. همچنین در مراسم اختتامیه از گروه‌های شرکت کننده خارجی تقدیر و تشکر به عمل آمد.
روبرتو چولی کارگردان دو نمایش"مرگ دانتون" و"شاه لیر" از آلمان، روی فراتی کارگردان نمایش"در سایه" از فرانسه، ایرنه دراگان کارگردان"اسب جادویی" از لهستان، جروم بل کارگردان"پیچت کلون چون و خودم" از فرانسه، کریستوف ایوت کارگردان"گردشگرها" از فرانسه، ضیاء عزیزی کارگردان"عذاب" از اتریش، جی‌جی دالالیو کارگردان"کوری" از ایتالیا و یوزف ریکلگاوز کارگردان"مرغ دریایی" از روسیه برای دریافت جوایز خود روی صحنه رفتند.
در مراسم اختتامیه نقد تئاتر، نشریه ویژه بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که از سوی کانون ملی منتقدان درآمده بود، بین حاضران به طور رایگان توزیع شد.
لازم به ذکر است، کارگردانی مراسم که توسط محمد حیدری صورت گرفته بود، بر ضرباهنگ و غنای آن افزوده بود تا حاضران با مشکلات عدیده که در این نوع برنامه‌ها مرسوم است، مواجه نشوند
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد